ארגונים בימינו חווים לא מעט שינויים ארגונים, בעיקר על מנת להתאים את הארגון לסביבה העסקית והתחרותית בה הוא פועל.
שינויים ותהליכים ארגוניים מחייב הערכות והתאמה של הארגון לסיטואציה החדשה, בין אם נכפתה על הארגון ובין אם הארגון בחר בה.
אנחנו רואים לא מעט שינויים ארגוניים שנכפים על הארגון כמו בחירות, אי הקמת ממשלה, מלחמה ארוכה וכן אפילו קורונה.
בנוסף לעיתים הארגון עצמו יוצר את השינוי הארגוני, כמו למשל שינוי מבני, דבר עצום שיוצר לאחר מכן צורך בשינויים פנימיים רבים.
הצלחת הארגון נמדדת בהסתגלות החברה והעובדים וקבלתו של השינוי הארגוני, מה שמצריך פעמים רבות התערבות של גורם חיצוני.
כך נולד תחום הייעוץ הארגוני.
בתורה כתוב “אין נביא בעירו”, מה שאומר שהרבה פעמים שליועץ שמגיע מבחוץ קל הרבה יותר לזהות את החוזקות, החולשות ומה צריך לשנות בחברה.
בזמן שטובי המוחות יושבים בחברה עצמה ולעיתים אף אומרים בדיוק מה שהיועץ הארגוני אומר, קל יותר לקבל את “האמת” של גורם חיצוני אובייקטיבי.
שינוי ארגוני יכול לקבל שתי צורות עיקריות:
תהליך ממוקד וספציפי- שבו מכשירים שכבה אחת מתוך כלל החברה, כמו למשל פיתוח מנהלים.
תהליך עומק- שכולל את כלל החברה ואת כל אחת מהמחלקות והגורמים בארגון, כמו למשל יצירת שפת שירות כלל ארגונית.
בהובלת חברות בתהליכים ארגוניים או שינויים ארגונים אנחנו פועלים במספר כלים:
♥ אבחון המצב הקיים- על ידי שיחות עם ההנהלה הבכירה, שולחנות עגולים, האזנה לשיחות, תצפיות ועוד.
♥ בניית אסטרטגיה ארגונית- התווית דרך פעולה שנכונה לארגון. חשוב לזכור שיש דרכים רבות והדרך העדיפה ביותר, היא הדרך שהארגון יוכל להטמיע ולשמר, גם לאחר שהיועץ הארגוני יעזוב.
♥ הדרכות והכשרות- של שכבות העובדים השונות, הקניית כלים ומיומנויות רכות וקשות, על מנת להטמיע תפיסה חדשה, תרבות חדשה או פשוט כלים אפקטיביים שיובילו לשיפור תוצאות ארגוניות.
♥ ליווי מנהלים- אימון אישי של מספר גורמים בחברה, כמו עובדים שהם סוכני שינוי, עובדים מובילי דעת קהל, מנהלים בכירים ועוד.
♥ הטמעת התהליך- בייעוץ ארגוני טוב, אנחנו בונים גם אסטרטגיה להטמעת התהליך, אחרת הארגון שם את מיטב כספו בתהליך קצר מועד, שלא יספק לו לאורך זמן את התוצאות הרצויות לו.
כל תהליך של ייעוץ ארגוני הוא תהליך שמותאם לארגון ולצרכיו.
אין תהליך שנראה אותו הדבר, כיוון שהוא נתפר למידותיו של הארגון.